dinsdag 16 februari 2010

In the papers

Ik doe mee aan de Miss Plussize Fashionverkiezing en stond gisteren (15-2) in de Telegraaf met medefinaliste Caroline. Hieronder dus nog even wat foto's en het artikel. Enjoy!







jas: Liv
tas: Chanel
rok: H&M
enkellaarsjes: Scholl

Dit is het artikel zoals het in De Telegraaf stond:

AMSTERDAM: Karin de Groot dook voor haar programma KRO Heb ik genoeg in de wereld van obesitas. In een dikmaakpak ging zij in Almere de markt op om een frietje te eten en een kledingzaak in te duiken. En passant ontdekte ze dat ze het nogal meeviel met de reacties, maar dat ze zelf vol vooroordelen zat.
Karin de Groot wilde ervaren hoe mensen reageren op dikke vrouwen. Hoe het voelt. En dan zal je zien. Niemand zei wat. Ik was met een vrouw van 155 kilo op stap. Toen we een kledingwinkel inliepen, kregen we wel een blik van een jongen in die zaak. Maar dat kan ook komen omdat mijn gezellin paarse lokken in haar haar heeft.
De vrouw met wie ik op stap was is mooi en blij met zichzelf. Dat straalt ze ook uit. Ik denk dat er daarom niet zo naar haar werd gekeken.
Dat is ook de ervaring van Caroline Morson (maat 60) en Naomi Plet (maat 46), beiden finalisten in de Miss Plussize Fashion Verkiezing. Caroline Morson: Vroeger, in de pubertijd was ik nogal onzeker. Toen kon het ook gebeuren dat mensen me neer konden halen, maar ik zit nu al weer jaren prima in mijn vel. Ik sport, let op mijn kleding, zie er verzorgd uit en krijg eigenlijk alleen maar positieve reacties. Ik doen ook mee met de Miss Plussize Fashion Verkiezing om aan Nederland te laten zien dat ik trots ben op mezelf.

Uitstraling
Naomi Plet, die blogt over volle vrouwen en mode (liveeatandbreathefashion.blogspot.com) heeft in de pubertijd een periode gehad dat ze slank wilde zijn. Ik woog toen dertig kilo minder dan ik nu doen, maar zag mezelf als dik. Inmiddels heb ik door dat mensen reageren op je energie, op je uitstraling. Ik heb een vriendin met maatje 34 die enorm met haar gewicht bezig is. Ze heeft dezelfde rok als ik. Ik heb in een grotere maat, maar zij trekt niet aan omdat ze haar benen te dik vindt. Ik heb daar geen last van. Zonde van de energie om daar mee bezig te zijn.
Caroline moet in haar geheugen graven om één voorbeeld te vinden van negatieve respons. Ik kwam een keer in een kledingzaak, waar ze zeiden dat ik er niks te zoeken had. Naomi heeft nog nooit iets negatiefs meegemaakt. Als we gezamenlijk een chique kledingzaak induiken, worden we correct geholpen.


Heeft u dit ook in maatje 60, vraag Caroline. Nee, helaas, dat hebben we niet. Caroline: Wat is uw grootste maat? De verkoper: en die jasjes vallen smal.
Later op straat is er wel een groepje pubermeiden, die omkijken als we langslopen, maar echt veel aandacht trekken de dames niet. De moraal van het verhaal: of je nu 160 kilo weegt of zestig, het gaat erom hoe jij je voelt. Naomi: Dik zijn zit in je hoofd.

Karin de Groot: Waar ik van schrok waren mijn eigen vooroordelen. Ik dacht altijd dat dikke mensen ongelukkig waren. Daar ben ik op teruggekomen. Ik heb voor het programma een dieet gedaan om op mijn natuurlijke gewicht te komen. Ik moest veel eten, vond dat moeilijk. Merkte dat ik eigenlijk weinig eet. Eigelijk ben ik meer met mijn gewicht bezig dan die dikke vrouwen.

KRO Heb ik genoeg is elke zondagavond te zien. Volgende week zien we Karin als vuilnisman. De Miss Plussize Fashion Verkiezing vindt 27 maart plaats in het Beursgebouw in Eindhoven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten