zondag 21 februari 2010

In the papers (2)


IJBURG - Een rolmodel zijn voor anderen. Dat is wat Caroline Morson en Naomi Plet voor ogen hebben. De Amsterdamse meiden, afkomstig uit IJburg en Buitenveldert, zijn twee van de elf finalisten die meedoen aan de Miss Plus verkiezing op 27 maart.

'Ik bezocht twee jaar geleden de Bijzonder Maten Beurs in Eindhoven', vertelt de 30-jarige Morson. 'De missverkiezing is hier een onderdeel van. Zodra ik het zag, dacht ik gelijk: daar ga ik de volgende keer aan meedoen. Vorig jaar zag ik een advertentie waarin ze dames met een maatje meer opriepen om zich in te schrijven voor de verkiezing. Dat heb ik gelijk gedaan. Het leek mij altijd al leuk om model te worden.'

Ook 25-jarige Plet had zich via de advertentie oproep aangemeld. 'Ik heb de verhalen gelezen van vorige winnaressen. Die verhalen hebben mij geïnspireerd om mee te doen. Daarvoor had ik mij er nooit in geïnteresseerd. Ik wil graag met mijn deelname laten zien aan jonge meisjes dat vollere vrouwen er mogen zijn. Je moet positief in het leven staan. Het ligt aan je instelling hoe mensen je benaderen. Als tiener ben ik onzeker geweest over mijn figuur. Dit is deels door invloed van tijdschriften gekomen. Ik heb gemerkt dat wanneer je onzeker bent, mensen je ook zo behandelen.'

Maar die periode ligt ver achter Plet. 'Ik zit nu zelf in de mode waarbij er veel wordt gewerkt met kledingmaten die vijf keer kleiner zijn dan mijn eigen. Ik ben styliste en veel vrouwen en meisjes komen ondanks hun kleine maat aan mij vragen hoe zij zich moeten kleden.'

Op de dag van inschrijving vond meteen de voorronde plaats. Morson: 'Iedereen moest twee rondes lopen. De jury was streng. Zij hebben gelet op hoe je over komt, hoe je je kleedt en of je zelfverzekerd bent. De jury oordeelde dat tien andere deelnemers door mochten Ik hebben moeten strijden om een wildcard. Wie de meeste stemmen kreeg via hyves ging door naar de finale. Deze heb ik gelukkig weten te winnen. Samen met nog iemand. In totaal waren we met zijn twaalven. Helaas heeft één deelneemster wegens privé omstandigheden moeten afhaken.'

Plet mocht gelijk door naar de finale. 'Dat kwam door onder andere mijn instelling. Ook mijn verfrissende moderne manier van kleding vonden ze leuk. Ik kleed me naar mijn lichaam en persoonlijkheid. Op mijn blog liveeatandbreathefashion.blogspot geef ik ook tips.'

Het is Morson een doorn in het oog dat veel vrouwen met een maatje meer een joggingbroek dragen: 'Ook wanneer je een voller figuur hebt, kan je toch goed gekleed gaan. Vaak is kleding die gemaakt zijn voor mensen met een maatje meer duur, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Er zijn ook winkels waar ze leuke en betaalbare kleding verkopen. Zelf vind ik veel kleding via internet. Vaak wordt negatief gedaan over vollere mensen. Denk maar aan het betalen voor twee stoelen in het vliegtuig. Het vol zijn ligt niet altijd aan te veel eten, maar kan ook door ziekte komen. Bijvoorbeeld door een probleem met de schildklier. Ik ben tevreden met mezelf en trots op wie ik ben.'

De sfeer tussen de dames onderling is goed. Morson: 'We hebben elkaar al een paar ontmoet om de details van de verkiezing door te nemen. Het is absoluut geen 'Next Topmodel' waarbij kandidaten elkaar het licht in de ogen niet gunnen.'

De naam van de beurs is veranderd in de Groten Maten Beurs. De finale van de verkiezing vindt plaats op zaterdag 27 maart. Tijdens de finale worden drie rondes gelopen; eigen stijl, zomer outfit en avondjurk. Verder moeten de deelnemers in twee minuten iets over zichzelf vertellen en waarom ze meedoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten